Twine tutorial 2

Hej folkens 😊 Sidste gang lærte vi, hvordan man laver fundamentet til en interaktiv historie. Ved hjælp af koden [[ ]] kunne man enten give læseren forskellige valg eller skifte side mellem sine passager.

Denne gang vil jeg vise, hvordan du kan få teksten til at huske de valg, som læseren tager.

Men lad os begynde med noget temmelig essentielt: At hente en gemt fil.

Hvis din fil af en eller anden grund ikke dukker op i menuen, kan du hente den. Det gør du ved at klikke på ”Importér fra fil” som markeret med den røde cirkel:

TutorialB_1

Herefter kan du åbne den fil, du lavede sidst. Ellers er du velkommen til at hente min tutorialfil ned her. Når filen er dukket op som vist nedenfor, klikker du på den:

TutorialB_2

For at vise princippet i, at teksten husker valg, vil jeg bruge denne tutorial til at lave en kapitelmenu. Når læseren har læst kapitel 1, vil kapitel 2 dukke op. Når kapitel 3 er læst vil kapitel 4 dukke op osv. Teksten kan kodes til at huske, hvor langt man er nået i historien.

Vi starter med selve kapitelmenuen. Klik på +passage:

TutorialB_3

Når den nye passage er dukket op, vil du se, at den ikke er koblet til de øvrige passager med pile. Det er fordi den endnu ikke har [[ ]]-koden. Derfor åbner vi den nye passage og skriver følgende:

”Kapitelmenu”

[[Kapitel 1->Intro]]

TutorialB_4

Herefter lukker vi passagen ned på x. Bemærk, at [[Kapitel 1->Intro]] og [[Kapitel 1->intro]] (med lille ’i’) ikke er den samme kode. Programmet vil se forskel på store og små bogstaver, og det er derfor vigtigt, at du er konsekvent. Du kan sagtens lave alle passagernes titler med lille begyndelsesbogstav. Så længe du er konsekvent.

For at få historien til at begynde ved kapitelmenuen, skal du holde musen over kapitelmenuens passage. En værktøjslinje vil dukke op, og du skal vælge ikonet ’…’, derefter klikker du på ”Start story here”.

Som markeret på billedet nedenfor:

TutorialB_5

Du vil nu se, at det grønne logo er hoppet fra Intro til Kapitelmenu. Hvis du klikker på spil-knappen nederst til højre, skulle historien også meget gerne starte i kapitelmenuen som vist her:

TutorialB_6

I sidste tutorial efterlod jeg passagen Side 5 blank. Denne gang åbner jeg den og tilføjer denne tekst:

Smilet vokser frem på skikkelsens læber, og jeg kan mærke det samme smil spille om mine egne.

//Se den.//

Den holder den glødende, blå kugle af lys op foran sit ansigt.

Jeg vil røre den. Jeg vil have den tættere på. Jeg vil være en del af den.

//Du vil have den, vil du ikke?//

Vent. Der er noget galt.

//Tag den.//

Hvordan kan jeg overhovedet føle sådan her, når det blå lys ikke er Ham? Det her er ikke rigtigt. Jeg vil ikke lade den fremmede distrahere mig. Jeg spilder tiden. Jeg er nødt til at komme hen til Ham.

 

”Side 5”

[[Kapitel 2->Kapitelmenu]]

Som vist på billedet nedenfor:

TutorialB_7

Jeg vil lige understrege, at det her ikke er Inkarnations originale kapitelskift, det er kun for tutorialens formål 😊

Du vil nu se en pil, der går hele vejen fra Side 5 til Kapitelmenu som vist nedenunder:

TutorialB_8

For overblikkets skyld, venstreklikker jeg på passagerne og flytter dem rundt, så de står mere overskueligt. Dette ændrer intet for læserens oplevelse, det er kun for dit eget overbliks skyld.

TutorialB_9

Herefter åbner vi passagen Kapitelmenu og tilføjer en ny linje:

[[Kapitel 2]]

Som set her:

TutorialB_10

En ny passage er nu oprettet med navnet Kapitel 2. Jeg åbner den og tilføjer følgende tekst:

Skikkelsen slipper det blå lys, der lander mellem os.

Der er noget helt galt.

Lyset breder sig og binder mig til stedet.

Der er noget helt, helt galt.

Hvad er det, der sker?

Lyset blænder mig.

Jeg er fanget.

Jeg kan ikke se andet end det blå lys. Det snor sig omkring mig og holder mig i et kvælertag. Det fylder mig, indtil jeg ikke længere kan holde det ud. Indeni tigger og beder jeg Ham om at hjælpe mig. Hvorfor er der ikke nogen, der hjælper mig?

Jeg bliver kvalt.

Jeg er nødt til at komme fri.

Jeg er nødt til at komme væk.

”Side 6”

[[Side 7]]

Som vist her:

 

TutorialB_11

Og nu er det på tide at lade teksten huske, hvor langt læseren er kommet. Vi tilføjer den første variabel ved at vælge passagen ’Side 5’. Og tilføjer denne tekstbid:

(set: $kapitel2 to 1)

Som vist her:

TutorialB_12

Man kan gøre det på mange måder, men med Twine er jeg kommet frem til, at jeg foretrækker at bruge tal. Derfor er 0 uaktiv og 1 aktiv.

Det skal så lige siges, at jeg ikke er uddannet i at kode. Jeg gør bare det, jeg har lært gennem trial and error :p

Herefter skal vi lave det, der hedder et if-statement. If/hvis der er en variabel, vil der ske noget bestemt. Vi åbner passagen ’Kapitelmenu’ og sætter følgende kode ind foran [[Kapitel 2]]:

(if: $kapitel2 is 1)

Som set her:

TutorialB_13

Og selve passagerne ser sådan her ud:

TutorialB_14

Nu kan vi teste vores historie ved at trykke på spil-knappen nederst i højre hjørne og se, om det virker. Hvis det virker i kapitelmenuen ser den nu sådan ud:

TutorialB_15

Den røde pil markerer, at der ikke står ’Kapitel 2’ endnu. Herefter klikker vi på Kapitel 1 og bladrer siderne igennem, indtil vi når tilbage til kapitelmenuen. Når vi når tilbage til kapitelmenuen, dukker ’Kapitel 2’ op, som set nedenfor:

TutorialB_16

På den måde kan man opbygge sine kapitler, så de kommer løbende og teksten husker, hvor langt læseren er i processen 😊

Herefter gemmer vi ved at klikke på filnavnet nederst i venstre hjørne og vælge ”Udgiv som fil”. Husk at tilføje “.html” efter filnavnet.

Du kan hente min fil ned her, hvis du vil teste den.

If-statements og variabler er brugbare til mange elementer af interaktive fortællinger. Skal et bestemt valg læseren træffer, resulterer i en dårlig slutning? Kan læseren selv vælge den biperson, de vil have med på deres rejsen? Skal en handling resultere i, at ens karakter bliver såret eller på anden måde ændrer udseende? Skal man kunne flirte med karakterer og opbygge et forhold til dem?

Alt dette kan laves gennem if-statements og variabler.

Jeg vil give et eksempel på et valg, der udløser en bestemt slutning i en kommende tutorial, men først tager vi fat i Tutorial 3, om hvordan man ændrer tekstens udseende, så læseoplevelsen bliver lige præcis den, du stiler efter.

– Pernille

3 Comments Tilføj dine

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s